Nld, Istanbul, Daan&Gerrit en St Pete :-) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu Nld, Istanbul, Daan&Gerrit en St Pete :-) - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu

Nld, Istanbul, Daan&Gerrit en St Pete :-)

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ernesto

31 Mei 2006 | Rusland, Moskou

31 mei
Ruim een maand later waarin ik geen tijd heb gehad om even rustig te schrijven. We zitten nu in het vliegtuig naar St Petersburg, dus hier komt verslag van de maand mei:

De 1e week van mei zijn we in Nederland geweest, wat een genot om iedereen na 4 maanden weer te zien (vooral mama & Bas!)! We hebben een aantal zaken voor het huwelijk geregeld (hoogtepunt was toch wel het uitzoeken van het menu voor het diner vrijdag met mama & Pieter. De chef-kok had van iedere gang 4 gerechten gemaakt, wij allemaal proeven van elkaar en het lekkerste uitgekozen .. wordt echt een feest!). Ook zijn we nog in Parnassia geweest (voor diegenen die het niet weten: onze trouwlocatie), het was een stralende dag dus we hebben flink gevisualiseerd hoe het er de 15e juli uit gaan zien! Toen we terugkwamen in Moskou hadden we nog 4 dagen vrij ivm 'Victory Day' op 9 mei (om de overwinning op de Duitsers in WOII te vieren). In ons weekje vakantie is trouwens het straatbeeld in Moskou compleet omgeslagen: Alle bomen hebben opeens blaadjes, het gras is daadwerkelijk groen (was helemaal in shock om groen te zien in Moskou), de mensen kunnen hier toch lachen en de sfeer is gewoon veel gemoedelijker. Op 9 mei was het dus feest. De militairen hadden al weken bij ons voor de deur geoefend met hun parades (wij wonen aan een 4-baans weg waarvan voor het gemak even 3 banen werden afgesloten en vanaf 8 uur 's morgens de militairen op marsmuziek hun pasjes instudeerden). Vanaf 's morgens vroeg gingen de militaire parades door de stad en het voelde vond ik erg angstig. Niet normaal hoeveel militairen er op straat waren, net of je in een politiestaat leefde. Overal militaire voertuigen, marsmuziek, parades. En als tegenhanger uiteraard ook heel veel demonstraties (met name groepen Communisten). Verder was ongeveer de halve stad afgesloten, dus ik vond het maar niets (maar wel bijzonder om mee te maken). O ja, nog iets aparts om te vertellen over 9 mei: Het schijnt dus algemeen bekend te zijn dat Poetin voor 9 mei 'de lucht laat schoonmaken'. Hij stuurt dan een paar straaljagers de lucht in met een bepaals stofje om de wolken 'op te lossen', waardoor mooi weer ieder jaar gegarandeerd is. Maar 'don't mess with nature' zeg ik op mijn beurt ... gevolg was dat het na 9 mei dagen lang noodweer is geweest (al denk ik er serieus over om die straaljagers voor 15 juli ook even in te huren!).

Anderhalve week later stond het volgende bezoek alweer voor de deur: Daan en Gerrit (vriendinnetje/clubgenootje van Nyenrode en tevens 1 van onze ceremoniemeesters met haar vriend). Was weer zo enorm leuk! Even de top 3 gebeurtenissen can dat weekend (naast 1 groot gezelligheids drank & eetfestijn): # 1) Zaterdagavond met z'n 4-en naar een concert van Ricky Martijn geweest! Guus Meeuwis trekt vollere zalen in Nld, denk dat er een paar duizend man aanwezig waren, maar het was echt zo'n feest! Hij stond met dat heerlijke lijf van hem flink te swingen, zingt live echt super goed, en na een wat stroeve start stond iedereen op de banken echt keihard mee te zingen en te swingen! # 2) Na het concert van Ricky zijn we aangehouden door de Russische verkeerspolitie (door Ernie de tollenaars genoemd), de meest corrupte #$%$% die je ooit zult tegenkomen. Ik was blijkbaar een verkeerd straatje ingereden, en tja, dat was toch wel een heel groot probleem! Ik moest mee naar hun politieauto om eea te 'bespreken'. Ik hield me natuurlijk van de domme en deed net of ik geen Russisch sprak (is close to the truth), maar het werd me al snel duidelijk wat hij wilde. Omdat het zo'n groot probleem was moest hij mijn documenten in beslag nemen en ik zou ze pas in de rechtbank terug kunnen krijgen na het betalen van een boete. Ik probeerde P&G nog even in de strijd te gooien (zonder documenten zou ik niet kunnen rijden wat onacceptabel zou zijn voor P&G en tot grote problemen zou leiden), maar helaas, dat was toch meer mijn probleem dat het zijne. Na een kwartiertje toneelspelen vroeg Ernie of we het ook 'anders' konden oplossen, het gezicht van de politieman fleurde op en hij zei stralend 'geen probleem'! In eerste instantie had hij ingezet op 1000 roebel (30 euro) dus wij zetten in op 500 roebel, werd meteen geaccepteerd, te hoog ingezet dus. Vervolgens kreeg ik mijn documenten terug en wilde hem en briefje van 500 geven, maar dat weigerde hij panisch. Bleek dat ik het in zijn versnellingsbak moest leggen, want een politieagent mag natuurlijk geen smeergeld aannemen (neem het even letterlijk dit keer), maar als hij het 'vindt', dan is het een ander verhaal...! Mijn eerste omkoopschandaal op mini-micro niveau! # 3) Toen wij zondag voor ons gebruikelijke glaasje wijn richting het (dakterras van het) Hyatt liepen, kwam er een colone geblindeerde Mercedessen met blauwe zwaailichten aan onder leiding van een politieauto. Ik hoopte al dat ze naar het Hyatt zouden gaan zodat ik Daan&Gerrit ook kennis kon laten maken met dit typische stukje Russische cultuur, en ja hoor, ze stapten recht voor onze neus. Binnen 3/10e seconde sprongen er 12 bodyguards uit 3 Mercedessen, die vormden vervolgens een soort van 'haag', wij werden tegengehouden en konden het Hyatt niet inlopen, en uit de 4e Mercedes stapte een enorm gelikte donkere (ik denk Kaukasische) maffiagozer. Hij ging even shoppen bij de juwelier van het Hyatt, tja, moet ook gebeuren .. ! Was echt een super weekend!

Maandagochtend zijn Daan & Gerrit weer naar huis gegaan, en woensdag zijn Ernie en ik naar Istanbul gevlogen voor het huwelijk van Gaby & Veysel (1 van mijn allerbesten). Ik was 1 van de ceremoniemeesters (Gaby ook bij ons!), we hebben woensdag en donderdag dus even flinkt geknald, donderdag een heel bijzonder Turks/Nlds huwelijk gevierd onder de stralende Turkse zon, op prachtige locaties met een droompaar dat zo in alle trouweboekjes kan (een prachtige lange hoogblonde Nldse dame met een mooie lange donkere Turkse man, echt een soort prins & prinses om te zien). Vervolgens zijn we nog tot zondag in Istanbul gebleven, wat een super coole stad, we hebben het echt zo fijn gehad! Yesim (ook 1 van mijn allerbesten, is zelf Turkse) heeft ons meegenomen naar de mooiste plekjes van Istanbul, de hipste restaurants & clubs, was echt fantastich! Alle vriendinnetjes van de goede ouwe Rotterdam tijd waren er,dus heerlijk bijgekletst met onder andere Liaan, Lies, Ellen en natuurlijk Gabe en Yesim, en alle mannnen, echt zo gezellig!

En nu, 3 dagen na terugkeer in Moskou, zijn we dus alweer op weg naar St Petersburg. We hebben eerst allebei 2 dagen business meetings en vervolgens blijven we nog 2 dagen sightseeen. En aangezien het bijna 'white nights' is (geen toeval dat we deze trip nu gepland hebben!), zitten we dus echt op het toeristich hoogtepunt van het jaar hier. Volgende week komen An en Martijn hun wereldreis bij ons in Moskou afsluiten, en dan is het weer over met alle gezelligheid en gaan we nog 5 weken tot ons huwelijk keihard werken.

4 juni
Zondagavond, weer thuis. Wat een super stad St Pete, echt ontzettend mooi. We hebben ook wel enorm geboft met het weer (en dat met slechts 30 zon-dagen per jaar). Zie bijgaand een kleine sfeerimpressie van i) St Pete met haar kanalen - door Peter de Grote gebouwd naar voorbeeld van (o.a.) Amsterdam ii) St Pete 12 uur 's nachts - White Nights, zicht op het Winterpaleis (met daarin gedeelte van de Hermitage) iii) het Zomerpaleis ('Peterhof') gebouwd in opdracht van Peter de Grote en uitgebreid door latere tsaren, 20 km buiten de stad, echt waanzinnig mooi iiii) Zomer in Peterhof, voelde net als de Mediteranean!

Ik hou jullie op de hoogte! liefs, Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Hanneke & Ernesto

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 46092

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: