Mama op bezoek en wat gedachtenspinsels ... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu Mama op bezoek en wat gedachtenspinsels ... - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu

Mama op bezoek en wat gedachtenspinsels ...

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ernesto

20 December 2005 | Rusland, Moskou

Lieve allemaal (dit keer niet iedereen uit de vorige Moskou mails, maar een wat selecter groepje),

Inmiddels is mama al weer dagen terug in Nld, en is het alweer bijna weekend! Het was echt zo gezellig vorig weekend! Toen ze aankwam was het al een feest met allemaal Nederlandse cadeautjes: Pepernoten, speculaas, koffiepads (hebben ze hier niet), de Prive en Story etc! We hebben 4 dagen lang lekker zitten ouwehoeren, lekker en veel gegeten, we zijn naar het theater geweest, rondtour door het Kremlin, lekker thuis beetje geklooid (mama heeft ons geleerd hoe verse tomatensoep te maken en vervolgens van het vlees ragout te maken voor een pasteitje, mjamie!) etc etc. Ze heeft echt een goed idee gekregen van hoe wij hier wonen en wat wij hier doen. Ernie en mama waren 4 handen om 1 buik, ze lijken echt enorm op elkaar, heel fijn om te zien, vind ik natuurlijk erg belangrijk. Het was heerlijk om haar gewoon om ons heen te hebben, dan merk je eigenlijk pas dat je dat toch wel erg mist ... Toen ik haar maandagmorgen gedag moest zeggen en vervolgens op kantoor kwam, voelde ik me eigenlijk best rot (beetje alleen gevoel), maar nu gaat het weer helemaal goed hoor!

Het was ook wel erg grappig, mama uit het knusse, kleine en veilige Bergschenhoek in het grote, enge en veel te drukke Moskou. Ze leek soms echt een beetje een 'alien' die op aarde geland was. Liepen we rond tussen de duizenden auto's en uitlaatgassen, omringd door sjacherijnig kijkende Russen, het weer was grijs, geen parkje of groen te zien (mama ging dan ook helemaal uit haar dak toen ze een boom met musjes zag ... oh, hebben ze dat hier ook?!), liep mama weer te mijmeren over haar prachtige rustige tuin in Bergschenhoek en het varen met de boot door het prachtige wateren van Noord Holland, ha ha!

Ben het overigens wel helemaal met haar eens, daar ben ik ondertussen wel achter. Het is een waanzinnige ervaring om hier een tijd te wonen, en ik leer er super veel van, maar het is geen mooie stad (er zijn wel een aantal mooie dingen) en de mensen zijn niet echt open en hartelijk (uiteraard zijn er gelukkig uitzonderingen). De kwaliteit van leven is voor mij te niet hoog genoeg om hier echt een lange termijn toekomst te zien, helemaal niet met kinderen (en gelukkig denken wij daar precies hetzelfde over). Nogmaals, we hebben hier echt een fantastische tijd, en halen er samen alles uit wat er in zit, maar dat is voor een groot deel te danken aan het feit dat we ons bepaalde zaken (materiele) kunnen veroorloven (mooi huis, vaak uit eten, vaak naar het theater etc). Terwijl ik toch meer en meer behoefte heb aan 'niet-materieel' geluk: Lekker buiten zijn, wandelen, vaak met vrienden zijn, in je tuintje met een boek kunnen zitten, familie om je heen hebben, met Sjors over het strand wandelen, in een rustige en natuurlijke omgeving wonen, etc. Echt, ik realiseer me hier zo ontzettend wat de waarde van natuur en rust is. En de waarde van vrienden en familie om je heen hebben. Wat klink ik als een ouwe muts he, maar voel het wel echt zo!

Klinkt misschien allemaal een beetje zwaar, is niet zo bedoeld, want ik voel me erg gelukkig hier en heb voor nu absoluut de juiste keuze gemaakt. Ik heb hier alleen veel tijd om over de toekomst na te denken (is heel anders als je niet iedere avond afspraken met vriendinnetjes hebt, als je mobiele niet de hele dag gaat, als je weekenden niet volgepland zijn), dat brengt veel focus aan in mijn leven, en die tijd gebruik ik graag zo goed mogelijk. Ik denk dus veel na, lees veel, schrijf veel op, en heb tijd voor dingen waar ik in Nld geen tijd voor had of nam (morgen heb ik bv een Hannie verwen-middagje en ga ik in m'n eentje naar de expat beautysalon, wat een giller, eerst facial, dan kapper, en dan pedicure en ik denk dat ik het afrond met een zonnebankje, lekker decadent dus, tja, dat zijn de voordelen van 'materiele rijkdom'...!).

Dat waren mijn gedachtespinsels, ik ga nu weer heel gewoon hard aan het werk!

Veel liefs van mij en alvast een heel gezellig weekend!

xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Hanneke & Ernesto

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 46092

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: