De 1 Russische werkdepressie - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu De 1 Russische werkdepressie - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu

De 1 Russische werkdepressie

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ernesto

14 November 2005 | Rusland, Moskou

Lieve allemaal!

Inmiddels al weer bijna 2 weken terug in Moskou, sinds mijn vertrek naar Nld op 28 oktober geen sneeuw meer gezien, maar uitgaande van de huidige temperatuur zal dat niet lang meer op zich laten wachten (mam, ik ben benieuwd of wij over 2 weken over het Rode Plein zullen wandelen met moon-boots aan, of dat we gewoon nog de straten over kunnen op hippe pumps).

Alles gaat goed hier, vooral prive geniet ik echt iedere dag weer met volle teugen en ben ik zo dankbaar en blij! We zijn vorige week gestart met een heerlijk lang weekend (vr 4 november was vrije dag, weet niet wat er gevierd werd, de dag van de overwinning gok ik zo). Lekker gerelaxed, beetje gewandeld door de stad (het was super mooi weer, koud, maar strak blauwe lucht) en tot mijn grote vreugde en rust aan ons 'huwelijksmanagement' gewerkt. We weten inmiddels dat de aanpak inzake huwelijksvoorbereidingen van de vrouw toch heel anders is dan de aanpak van de man (en na wat benchmarken met vrienden lijken wij niet anders te zijn dan andere koppels). Ik pak het graag nogal bijtijds, gestructureerd, projectmatig en zeer voortvarend aan, je zou bijna vergeten dat het om zoiets super moois als ons huwelijk gaat (de vergelijking met een zakelijk project is nl al snel gemaakt) terwijl Ernesto toch veel meer van de relaxte, 'het komt wel goed', ! 'laten we nu vooral genieten' en 'maak je niet druk' insteek is (soms ben ik best jaloers op hem).

Vorige week was qua werk de week van 'de eerste Russische depressie'. Ik voelde met best wel nutteloos en daardoor beetje down. Mijn onboarding zit er nu zo goed als op, mijn manager was nog steeds niet begonnen, ik zit al weken te wachten op een officiele 'go' van de GM. Na 5 weken inlezen, storechecks, en kletsje maken met AMs/AEs over de organisatie, hun klanten etc wil ik graag overgaan tot actie en daadwerkelijk output gaan leveren. Maar dat lukte dus nog niet erg vorige week. Na een goed gesprek met mijn personal coach (Ernie!), zag de wereld er al heel wat beter uit en heb ik de negatieve trend in ieder geval kunnen keren. Daarnaast heb ik vrijdag mijn manager (Evgeny, net terug uit US) voor het eerst gesproken, en hij lijkt me echt een super leuke en slimme vent van wie ik heel veel kan leren (en volgens mij persoonlijk ook heel goed mee kan opschieten). We hebben meteen een aantal afspraken gemaakt en ik heb nu een veel beter gevoe! l en ben lekker bezig.

Vorige week ben ik ook nog 2 dagen naar Krasnodar (ten zuiden van Moskou, boven het Kaukasus gebergte, ruim 2 uur vliegen) geweest met een collega (Pacha, zelfde als met wie ik naar St.Pet. ben gegaan de week daarvoor). De grootste klant van Rusland (Tander, discounter, 1500 winkels) heeft hoofdkantoor daar. Doel van onze trip was het leren kennen van deze klant, als ook het leren kennen van de lokale distributeur. Relatie met distributeur is super belangrijk, al onze business gaat via hen, zij leveren merchandisers etc etc. Ik heb een dag meegelopen bij de distributeur, en van alles gezien: Hoe 's morgens vroeg de vrachtautootjes worden geladen voor en door de 'van-sellers' (gaan dus met hun autootje alle kleine winkeltjes langs om 2 doosjes Ariel en 3 flesjes Pantene te verkopen), hoe de Olaz beauty consultants opgeleid worden (Olaz is net gelauncht in Rusland), hoe hun warehouse er uitziet en het uitleverproces geregeld is, echt super in! teressant. 's Avonds zaten we te eten, kwam de eigenaar van de distributeur langs (voor jullie idee: Hij is 15 jaar geleden samen met de huidige eigenaar van Tander de business in Krasnodar begonnen, de eigenaar van Tander is nu de 36e rijkste man van Rusland met meer dan 600 miljoen, hij heeft zelf geen uitspraken gedaan over zijn eigen rijkdom maar ik schat zo in dat dat ook wel goed zit :-). Wat een giller! Deze man, de P&G distributeur, is ook eigenaar van de lokale nachtclub, sushibar, reisbureau en fitnessclub, heeft net een gloednieuwe RangeRover besteld (liet hij vol trots zien terwijl we rondgereden werden in zijn uitgebouwde BMW X6 ofzoiets...! En dan nog mij recht in de ogen kunnen kijken en zeggen dat het 'echt een eerlijke zakenman' is en geen maffia....

Maar goed, na de week van de despressie en mijn tripje was ik wel weer toe aan het weekend en daar hebben we dan ook lekker van genoten. Na goed nieuws op vrijdagmiddag (over arbeidsvoorwaarden, een aantal vergoedingen die ik aangevraagd had en taallessen etc) was ik wel in een 'vier' stemming dus we zijn 's avonds naar een super restaurantje gegaan met Vadim en Sveta (Vadim = beste vriend in Moskou van Ernie), echt zo heerlijk! Het heet Simple Pleasures en ze hebben echt een kaart om blij van te worden. Ik (of eigenlijk Ernie) heb eindelijk een restaurant gevonden met een heerlijke tonijnmoot op het menu! Zaterdag hebben we weer gesport (al de 3e keer, goed bezig dus, ik ben vooral mijn 'flapjes' aan het trainen, waar normaal een triceps hoort te zitten maar bij eigenlijk vooral een flapje hangt en ik wil niet dat dat op en neer gaat als ik straks in mijn trouwjurk sta te zwaaien!) en 's avonds zijn we weer gaan eten (als tegenhanger voor ! het sporten!), dit keer bij 'mijn nieuwe vriendin' Saskia, een heel leuk Belgisch meisje die met haar man hiernaartoe zijn verhuist (allebei expats voor P&G). Was erg gezellig. Jammer alleen dat ze morgen voor 3 maanden teruggaat naar Belgie om te bevallen. Ben beetje in shock over de expat budgetten van P&G - is niet normaal, als je ziet in wat voor appartementen expats hierwonen (en welke budget ze per maand ontvangen), daar moet een normale Rus 2 jaar voor werken (dus 2 jaar gewoon Russich loon = 1 maand P&G huur), echt, ik vind het over de top en ik zie mogelijkheden om verder kosten te snijden (voor een paar duizend dollar per maand vind je hier nl ook een super appartement, kijk naar ons huis, wij betalen 2000 USD, je hebt niet het zo veel voudige nodig). Zondag zijn we, tevergeefs, wederom op zoek gegaan naar een bontjas, maar hebben in het shoppingproces wel een nieuwe douchekop en keukenmachine gekocht, ook niet mis!

Tenslotte heb ik op dit moment 3 (niet direct zakelijke) projectjes lopen: 1) het formeren van een expat clubje (ik heb er al een stuk of 10 binnen P&G gelocaliseerd), 2) het opstarten van Russische les (2 x per week op kantoor) en 3) het vinden van een rijleraar (niet zozeer om me te leren autorijden, want dat zit wel goed, maar wel om me de weg / route te leren kennen, is nog steeds een drama, eigenlijk durf ik hier gewoon niet te rijden omdat ik per definitie verdwaal). Dit in combinatie met werk, huisje, liefde en nieuwe vrienden maken is dus eigenlijk meer dan genoeg!

Ok, ik ga door, ik wil vanmiddag een presentatie afmaken over de nieuwe organisatie die we woensdag gaan presenteren (we zitten di/woe/do 3 dagen in hotel met hele regionale CBD organisatie om alle initiatieven door te nemen, nieuwe organisatie toe te lichten en teambuilding te doen).

Ik kijk uit naar jullie updates uit Nld!

Liefs, Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Hanneke & Ernesto

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 46100

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: