Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu Daar ben ik weer! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu

Daar ben ik weer!

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ernesto

18 Oktober 2005 | Rusland, Moskou

Inmiddels bezig in mijn 2e fulltime week in Moskou, en het valt nog steeds alleszins mee! Eerst maar even over werk: Inmiddels kan ik de Olga's, Anna's en Natasha's al iets beter uit elkaar houden en komen er zelfs af en toe naar me toe voor een kletsje! Vorige week 3 dagen in het veld geweest, alleen maar winkels bezocht met collega's, erg vermoeiend maar goed om te markt te leren kennen. Het verkeer is wel echt om naar van te worden. Er gaan een aantal grote wegen de stad uit (er zijn in Moskou 4 grote ringwegen en +/- 10 'boulevards' de stad in en uit die de ringwegen kruisen) en die zijn door de week 24/7 verstopt: Het is om bijvoorbeeld 1 uur 's middags net alsof je de ochtendspits op de A2 en A12 inrijdt. Je doet zo anderhalf uur over een stukje van 10 km, what a waste of time! Maar goed, alleen maar winkels bezocht en mijn beeld van Russen die alleen maar pekelvlees en gekookte groenten eten is verleden tijd: Ze hebben echt all! es in de grote hypermarkten (alleen geen filet americain!!!). Wat een feest om rond te lopen in 8000 m2 grote Auchans met een wasmiddelenschap van 20 meter! Groot nadeel is wel dat de hypermarkten buiten de ring gelegen zijn en dat het dus met het verkeer minimaal een uur kost om er te komen, 2 uur voor de shopping-trip (omdat de rijen in het weekend gemakkelijk 100 meter lang zijn doordat half Moskou uitstroomt naar de Auchan ivm laagste prijzen in de regio), en anderhalf uur terug naar huis. Dat kost je dus een halve dag, niet echt de favoriete bezigheid voor de weekendboodschappen (helemaal niet als het aan Ernesto ligt).

Ook mbt boodschappen doen zijn de Russische tegenstellingen wel weer erg duidelijk. Als je in een buurtwinkeltje (er zijn hier heel veel discounters, +/- 250 m2, een soort armzalige Aldi maar dan met een paar A-merken) je boodschappen doet hebben ze eigenlijk alleen diepvries en ingeblikte producten en worsten, is het publiek zeer arm en naargeestig en lopen de ratten je letterlijk overhoop (tijdens mijn 1e storecheck in een discounter met een heel serieuze Russische collega die nogal trots was op 'zijn' discounter-klant rende er een mega rat langs mijn schoen en zat ik van schrik bovenop het wasmiddelenschap, hij vond mijn reactie nogal vreemd, heeft vervolgens het hele kantoor ingelicht en de volgende dag werd er hartelijk om mijn daad gelachen!).

Gisteren hadden we Key Issue Meeting van/voor ons (national Accounts) team (voor de niet P&Gers: belangrijke interne meeting met management-team). Toch wel heel anders dan in Nld hoor. Er zijn op zo'n dag zeker 10 band 4 en 5 managers aanwezig, alle functies, in totaal zo'n 60 man, hoog niveau, super om een keer mee te maken en goed voor mijn onboarding. Mijn project is uitgebreid behandeld, de GM legde met het vuur aan de schenen, ik heb toen maar uitgelegd dat ik nog maar 2 weken in Moskou ben en echt wat meer tijd nodig heb om te recommenderen of we 5, 10 of 20 nieuwe mensen moeten aannemen... Ik had natuurlijk een kop als een ontplofde kreeft en voelde me eigenlijk best beetje dom, maar goed, zal hij ook wel begrijpen (en Lional ving het prima op). Wel leuk om zo in 1 keer alle stakeholders te zien (GM, functional ADs, MOT TLs, BMs, ABMs) en me te kunnen voorstellen. Verder zit ik eigenlijk al best goed in de business, ben druk bezi! g met de opzet van mijn team en vind het leuk! Waar ik nog wel aan moet wennen zijn de werktijden: Iedereen zit hier gewoon echt makkelijk (en structureel) tot 9 uur 's avonds... Ben ik eigenlijk niet van plan. Ik wil gewoon lekker op tijd beginnen, maar ik wil ook 's avonds tijd over hebben om leuke dingen te doen. Ook zijn er veel dingen 's avonds (etentjes enzo) en in het weekend wordt er volgens mij ook nog wel eens een meeting gepland (zondag hebben we bv. lunch-meeting / speech van CEO van Saachi).

Wat betreft niet-werk: Ons appartement wordt steeds gezelliger! Dit weekend zijn we, ik durf het bijna niet op te schrijven, naar Ikea gegaan voor kasten etc. Grote kledingkast, badkamerkastje en slaapkamerkastje gekocht en een hele mooie grote spiegel (die tot grote teleurstelling van Ernie niet kon worden opgehangen aan de muur tegenover het bed omdat de muur te zacht was... en nu heel leuk in de woonkamer hangt!). Gisteravond zijn er mannetjes gekomen om alles in elkaar te zetten, vandaag is onze werkster Valentina lekker aan het klussen, dus vanavond kom ik thuis in een super gezellig en schoon huisje! Toch blijft het gek om op je bank van 'thuis' naar je TV van 'thuis' te kijken naar bv Expeditie Robinson (Liaan, ben blij dat die Elbert er uit is, wat een sukkel), maar dan dus wel in Moskou, mmh, vreemd.
O ja, ben er ook echter gekomen dat we met een maffia-baas in het gebouw wonen. Van de week stond er een hele grote auto geparkeerd ongeveer IN de hal, met 2 klerenkasten er naast, vertelde Ernie doodleuk dat dat is zodat de buurman van de 4e direct vanuit de gang binnen in zijn auto kan stappen zonder naar buiten te hoeven (en hij dus niet neergeschoten kan worden). Gezellige buurman, zal wel een hele lieve en goede man zijn! Ernie adviseerde me wel om nooit samen met hem het gebouw in of uit te lopen, goede tip, hou ik me aan.

Wat betreft het weer. Afgelopen dagen was het niet best. Alleen maar regen en grijze lucht. Was niet best voor mijn humeur dit weekend, voelde me een beetje somber. De voorspelling is dat vanavond de eerste sneeuw gaat vallen, het wordt ook echt beetje koud nu, dus de opdracht voor dit weekend is het vinden van een mooie bontjas (met bijpassende muts en handschoenenl). Het goede nieuws is wel dat ik vanaf vandaag niet alles meer te voet hoef te doen omdat ik nu een auto heb (een glanzende zilvergrijze...Ford Focus, tja, wat moet ik zeggen, prima bak, net nieuw dus ik hoop dat ik niet meteen schade ga rijden). Straks rij ik er voor het eerst mee naar huis...hellup, heb helemaal zenuw-aanvallen, het is hier echt ONMOGELIJK om te rijden. Niet alleen omdat Russen volslagen mongolen op de weg zijn, maar ook omdat de wegen gewoon niet te begrijpen zijn, een rotonde heeft hier zo 8 uitvalswegen, alles is 1-richtings, alles is in het Cyrillis! ch aangegeven etc etc). Maar goed, zal ook wel weer goedkomen.

Ok, dat was de update tot nu toe. Ik ga weer verder, vanavond op tijd naar huis omdat de fysio langskomt voor mijn nek/hoofd. O ja, heel belangijk: Heeft iedereen 15 juli al in zijn/haar agenda gezet voor ons huwelijk? Afgelopen zondag hebben we draaiboek gemaakt, allemaal leuke ideeen, zo'n zin in!! Alle input/tips/ideetjes zijn trouwens welkom!

Dikke kussen vanuit Moskou!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Hanneke & Ernesto

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 46101

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: