S Novem Godem! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu S Novem Godem! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hanneke & Ernesto Spruyt - Panbakker - WaarBenJij.nu

S Novem Godem!

Door: Happy 2007 !!!

Blijf op de hoogte en volg Hanneke & Ernesto

20 Januari 2007 | Rusland, Moskou

15 januari 2007

Vandaag alweer een half jaar – zeer gelukkig :-)- getrouwd! Een mooie dag om jullie weer eens even te updaten hoe het hier allemaal gaat. Ik heb mijn vorige stuk van november eerst nog even teruggelezen, en de 1e alinea was toch wel wat ‘negatievig’, ik had het blijkbaar toen even goed gehad. Onder t mom ’t kan vriezen, ’t kan dooien’ (ook qua weer :-)), voelt dat nu toch weer heel anders. Ik ben t jaar hier eigenlijk hartstikke goed begonnen en het is ook wel weer heel erg leuk om terug te zijn. Maar goed, daar straks meer over, eerst even 2 maanden terug.

Ik ben eind november een weekje in Nld geweest voor een kleine operatie. Alles is erg meegevallen en het gaat goed met me! De week na terugkomst ben ik 3 dagen naar Warschau, Polen, gegaan om daar te bekijken hoe het lokale NRO team functioneert (aangezien Polen 5 jaar geleden al met NRO is begonnen en dus veel verder is). Was niet alleen zeer nuttig, maar ook erg leuk om eens in Warschau te zijn. Het is niet echt een aanrader zou ik zo zeggen op t 1e gezicht, veel Soviet bouw met een aantal hypermoderne wolkenkrabbers (en mega hippe restaurantjes) in het centrum van de stad (zo zat ik op de 28e verdieping van het Marriott down town met waanzinnig 180 graden uitzicht over de stad). Opvallend genoeg zijn de mensen wel super aardig, echt niet te vergelijken met Russen! Nog een kleine anekdote: Het kantoor van P&G is super mooi, groot en creatief/inspirerend ingericht. Zo is er een kamer met grote inspirerende wereldleiders, Martin Luther King en Ghandi hangen er bijvoorbeeld met mega grote afbeeldingen. Paus Johannes Paulus II hing er ook tussen. Voorzichtig vroeg ik aan de kerel waarmee ik in meeting was, wat de Paus tussen deze inspirerende wereldleiders deed. Ik insinueerde daarbij voorzichtig dat ik het niet helemaal eens ben met het Vaticaan als instituut van de katholieke kerk en de Paus als leider daarvan, met zijn ietwat ‘gedateerde’ ideeen (even voor de record: ik zeg dus niets negatiefs over het geloof an sich, sterker nog, ik word met de jaren steeds ‘geloviger’). Nu was ik dom genoeg even vergeten dat Johannes Paulus een Pool was en wist ik niet dat Polen echt een diep, diepgelovig land is...volgende keer zal ik me toch iets beter voorbereiden. Nu bleek ook nog dat de man met wie ik in meeting was, de meest gelovige man van P&G Poland is, dus ik kreeg het toch even te verduren..., er kwam een monoloog over het geloof, over waarom de ideeen van de Paus wel van deze tijd zijn, waarom het goed is te wachten met sex tot het huwelijk, waarom hij tegen condooms is, en euthanasie, en mannen/vrouwenliefde, etc. Op zich was het wel een heel leuk en interessant gesprek, maar hij liet wel duidelijk blijken dat ik hem echt een beetje beledigd had. Dom van mij...

Het weekend na Polen hadden wij het NVM kerstdiner (Nederlandse Vereniging Moskou). Ondanks dat ik er niet zo heel erg veel zin in had was het bijzonder gezellig, zie ook de foto’s. We zaten met onze dacha vrienden Chris & Marlene en Justus & Sanne aan tafel, en hadden Taeke overgehaald ook te komen. Lekker gegeten bij het Guylian cafe, veel gedronken en hard gelachen! Peter d’Hamencourt was er ook bij, met zijn nieuwe boekje (‘Moskou is een gekkenhuis’ of iets dergelijks), hij hield meteen een signeersessie bij aankoop van het boekje. Hebben het maar even aan ons voorbij laten gaan, Peter is namelijk niet echt de meest gezellige man ... Op zondag zijn Ernie en ik samen naar een ijshockey wedstrijd gegaan, Rusland-Tsjechie, zeg maar Brazilie-Frankrijk voor de voetballers onder ons. Was super! Voor het eerst in 15 maanden heb ik een oprecht vrolijke Russische mensenmassa gezien. Veel vaders met kinderen, iedereen op de banken, en heel hard gejuich (Rassia, Rassia, malatsi, malatsi – Rusland, Rusland, bikkels, bikkels!). Verder 3 x 20 minuten lang tandloze kerels die elkaar helemaal kapot beukten, erg vermakelijk!

De laatste week voor de Kerstvakante hadden we de halfjaarlijkse teammeeting met ons hele (National Accounts) team. Lionel, mijn baas, is per januari gepromoot naar Director (level 5), en dat was wel reden voor ene feestje...! We hebben 2 dagen in Volen gezeten, een wintersportgebiedje in Moskou regio, 2 uur rijden van de stad. Toevallig hadden we net de eerste 2 dagen met sneeuw, dus het was echt een plaatje (foto’s volgen nog!). Na een dag business review met het hele team (110 man, waarvan 40 NRO), werden ’s avonds al snel de flessen wodka op tafel getoverd. Mijn hemel...het is echt zo uit de hand gelopen. Mijn baas kon na 3 uurtjes echt niet meer, en hij is dan ook, met alleen nog een broek aan en na heel wat liefdesverklaringen, totaal lam afgevoerd. Ik heb met mijn team gezellig wat wodkaatjes meegedronken, en na een shotje of 8 stond ik met 40 Account Managers om me heen die heel hard HANNEKE HANNEKE aan het schreeuwen waren. Vervolgens werd het WE LOVE NRO, en toen weer HANNEKE HANNEKE. Conclusie: De team spirit zit er lekker in en ik was hartstikke trots op het team! De volgende ochtend opstaan ging iets minder soepel, en de team effectiveness training met het leadteam was ook niet echt productief...:-).

Op zaterdag 23 december zijn we lekker naar Nld gevlogen, alwaar we diezelfde avond nog aan de Kerstdiner-7 daagse zijn begonnen. Het was super gezelig, en we hebben heel veel vrienden en familie weer gezien. Op 30 december zijn Ernie en ik ‘gevlucht’ naar Winterberg (Ernie had het wel gezien met de dinertjes!), waar we heerlijk rustig als opoe en omoe Spruyt Oud&Nieuw hebben gevierd (we lagen om half 1 na 1 glas champagne en 5 spelletjes Rummikub in bed!). Helaas was er geen sneeuw, maar we hebben het echt super fijn gehad. Lekker gewandeld, veel getukt, doorgegaan met veel eten en drinken (daarom zijn we nu aan een streng raw food dieet, we zijn bij elkaar zo’n 8 kilo aangekomen,,,oeps, Ernie is inmiddels alweer 4 kilo kwijt, ik ga iets minder), en vooral gewoon heel veel gerelaxed!

De vakantie in Nld hebben we afgesloten met de vrijgezellen van Liane – was echt geweldig! We hebben gebruncht bij hotel New York, een professionele fotoshoot gehad (foto’s volgen maar zijn vooralsnog geheim voor Liaan en kunnen dus niet gepubliceerd worden!), geborreld in de ‘goeie ouwe tijd’ Stoep, heerlijke tapas gegeten en zijn de nacht geeindigd met mojitos in de lekkere platte Baja Beach Club! Heerlijke dag, en ik heb Liaan volgens mij nog nooit zo happy gezien, ze kon niet meer stoppen met stralen en lachen (ik heb alvast wat amateur kiejes bijgevoegd)!

En nu zijn we weer terug in Moskou. Ik weet dat het in Nld warmpjes is, maar Moskou slaat echt alles. Het is nu zo’n 40 graden warmer dan precies een jaar geleden (+5 nu vs -32 toen ik vorig jaar voor mijn blindedarm in het ziekenhuis lag). Ik heb bijna nog geen sneeuw gezien, en de Moskovieten zijn behoorlijk van slag. De straten liggen vol met een laag natte modder van een paar centimeter en het is iedere dag grijs. Doe mij dan maar wat goede kou en sneeuw. We krijgen in maart weer bezoek (mijn neef Robert met zijn vrouw, en beste vriendje Ernie, Remco, met Shirley), en gaan dan ook nog een weekendje met Chris&Marlene en Justus&Sanne naar een dacha, het is te hopen dat het tegen die tijd winter is (en anders gaan we gewoon 4 dagen de kroeg in en heeel veeel wodka drinken!).

20 januari 2007:

Inmiddels hebben Ernie en ik er alweer 3 dagen StPetersburg op zitten. Woendagavond met de trein aangekomen (een treinrit van 5,5 uur, met allemaal dronken Russen en serveerders en serveersters in van die typische treinoutfits met van die kittige kostuumpjes. Mam, Pieter zou het echt geweldig vinden, ik zal volgende keer wat foto’s maken!), donderdag en vrijdag hebben we allebei daar gewerkt (Ernie had Nederlanders over voor een potentieel project daar en ik heb 2 dagen met het lokale team gewerkt en een aantal interviews gedaan). Gisteravond zijn we teruggevlogen en het weekend uitermate relaxed met sushi op de bank en Dancing on Ice aan begonnen.

Lieve allemaal, dit was t weer even. Over een kleine maandje alweer lekker een paar dagen naar Nld voor het huwelijk van Liaan en Jan-Hein, en Ernie gaat zelfs woensdag alweer een week (moet zijn visum verlengen). Veel liefs en t mag eigenlijk niet meer maar toch ... maak er een mooi jaar van!

xx Han

  • 22 Januari 2007 - 15:54

    INGIE:

    Ze noemden hem niet voor niets Popie Jopie Han, hihihi. Ben weer in adam, kkkkkoud!! Dikke besito!

  • 24 Januari 2007 - 09:49

    A.nieuwenhuyse :

    Hebben weer genoten van je leuke verhaal Hanneke!
    Liefs, Pieter en Adrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Hanneke & Ernesto

Actief sinds 07 Juli 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 46092

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: